Elektronicky lze poslat evidenční listy později


Na konci dubna zaměstnavatelé museli uzavřít evidenční listy důchodového pojištění svých zaměstnanců. Do osmi dnů pak formulář musí doručit správě sociálního zabezpečení.
Tiskopis přitom firma vyhotovuje ve třech verzích. Jeden list si ponechá, další odevzdá správě sociálního zabezpečení a třetí by měl obdržet zaměstnanec.
Způsoby, jak může zaměstnavatel odevzdat evidenční list, jsou dva: buď tiskopis doručí v klasické papírové podobě, nebo elektronicky.
"Česká správa sociálního zabezpečení jednoznačně preferuje elektronické podání," uvedla Štěpánka Mikešová, tisková mluvčí této instituce, a dodala: "Proto, aby co nejvíce organizací podalo evidenční listy důchodového pojištění právě elektronicky přes portál veřejné správy, rozhodli jsme, že organizacím, které se zavážou k elektronickému podání přes portál, prodloužíme lhůtu pro podání formulářů, a to o dva měsíce."
Každoroční vyplňování evidenčních listů důchodového pojištění je novinkou od 1. ledna 2004. Zaměstnanci by tak měli mít větší kontrolu nad svým pojištěním.
Formuláře totiž obsahují údaje o době pojištění, výši výdělku a vyloučených dobách (například o dnech, kdy byly zaměstnanci vypláceny nemocenské dávky).
Dříve zaměstnanci takovou možnost kontroly neměli, a tak se v některých případech stávalo, že se občan dozvěděl až těsně před důchodem, že firma jeho evidenční list České správě sociálního zabezpečení neposlala. Proto mu v evidenci chyběly některé doby pojištění a výše výdělků.
"Existují sice možnosti, jak dobu pojištění a výdělky prokázat jiným materiálem než evidenčními listy, například mzdovými listy či výplatními páskami. Ale lidé si často tyto materiály za celý svůj pracovní život neschovávali a pokud organizace, v které pracovali, zanikla, mnozí se ocitli v těžké situaci. Museli prohlížet archívy, či doslova pátrat po nástupnické organizaci bývalého zaměstnavatele," poznamenala Mikešová.
Zda firma vyhotovila evidenční list či nikoliv se pracovník dozví jednoduše tím, že stejnopis formuláře nedostane.
Evidenční listy zasílané České správě sociálního zabezpečení se archivují a jsou základem pro elektronická Individuální konta pojištěnců (IKP), která vzniknou v roce 2006.
Lidé budou moci díky IKP požádat o výpis dob pojištění a budou mít přehled o informacích, jež správa sociálního zabezpečení vede. Nesrovnalosti budou moci řešit hned a ne až těsně před důchodem.