Snadnější výstavbu silnic a dálnic by měl podle levicových poslanců přinést zákon, který tyto stavby podřizuje veřejnému zájmu. Stát by tak mohl potřebné pozemky vyvlastňovat za náhradu. Návrh zákona dnes schválila sněmovna. Je ale pravděpodobné, že se proti předloze postaví pravicový Senát.


Podle Jana Hořeního, mluvčího Ředitelství silnic a dálnic, které je investorem staveb na českých dálnicích a silnicích 1. třídy, by zákon usnadnil hlavně přípravu staveb vysokokapacitních komunikací. Jejich plánovanou výstavbu v mnoha případech brzdí právě zdlouhavý výkup pozemků.


V praxi by zavedení zákona mělo znamenat, že pokud stát rozhodne o trase budoucí silnice, bude moci příslušné pozemky nakonec získat i bez souhlasu vlastníka. Majitelé pozemků však nemají přijít o náhradu. Podle Hořeního by ŘSD mohlo nový zákon využít například pro získání pozemků na dálnici D11 v okolí Hradce Králové či na některých úsecích D47, které se zatím nedaří investorovi získat. V případě, že by s vlastníky pozemků ŘSD mělo problémy i na dalších plánovaných úsecích dálnic a rychlostních komunikací, zákon by samozřejmě využilo.


Proti předloze se ale ostře staví poslanci ODS. Tvrdí, že zákon zasahuje do ústavního pořádku ČR. "Víceméně dáváme vládě bianko šek, aby ona sama došla k závěru, na co všechno se takovýto právní předpis užije," soudí stínový ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil (ODS).


Zákon podle něj zasahuje do procesních práv účastníků během správního řízení. "Myslím, že takovouto úpravu bychom v demokratickém právním státě neměli přijmout," prohlásil Pospíšil. Myslí si, že by sněmovna měla raději počkat, až sama vláda připraví novelu stavebního zákona.


Hlavní vládní legislativec Jaroslav Bureš již minulý týden informoval, že ministr pro místní rozvoj Jiří Paroubek (ČSSD) patřičnou předlohu předložil. Soudí, že sněmovna by ji mohla projednávat na příští schůzi, která začne v květnu.


Je ale pravděpodobné, že předlohu, který byla dnes přijata, nakonec Senát sněmovně vrátí, případně ji dokonce zamítne. Proti zákonu se totiž staví nejen ODS, ale i unionisté a větší část lidovců. Proti jsou ale také někteří sociální demokraté. Podobně hovoří rovněž ekologové. Tvrdí, že zákon je protiústavní, protože zkracuje nejen práva vlastníků pozemků na plánovaných trasách, ale i pravomoci vlády a krajů.


Poslanecký zákon by měl podle předkladatelů usnadnit odkup pozemků pro výstavbu komunikací, ale zachovává současně práva dotčených osob na náhradu. V okamžiku sporu státu a vlastníka o pozemek, který je podle názoru úřadů potřebný pro stavbu komunikace, odpadne řízení stavebního úřadu o tom, zda stavba je ve veřejném zájmu. Majitel pozemku tak již nebude moci přednášet protiargumenty a požadovat změnu trasy a podoby stavby zamýšlené komunikace.


Předloha také usnadňuje vyvlastnění v případech, kdy na pozemku váznou zástavy, předkupní práva či věcná břemena. Kupní cena se pak rozděluje mezi všechny dotčené. Pokud se nedohodnou, o rozdělení vyplacené částky rozhodne soud.