Průkazy nahradí karty s čipem

Papírovým řidičským průkazům zřejmě definitivně odzvonilo. Evropský parlament včera rozhodl, že je do deseti let nahradí legitimace podobná kreditní kartě - bude stejně velká a mohla by mít i čip.
Pokud budou s verdiktem poslanců souhlasit příslušní evropští ministři, bude v roce 2025 ve všech zemích EU existovat místo dosavadních 110 typů řidičských průkazů pouze jeden jediný.
"Hlavní předností nových řidičských oprávnění bude, že zjednoduší volný pohyb osob, zvýší bezpečnost a omezí možnosti podvádět," uvedl belgický poslanec Mathieu Grosch, který legislativu připravoval.
Právě na množící se podvody v minulosti upozorňovali nejen evropští politici.
V unii se v posledních letech rozmohla hlavně takzvaná "řidičáková turistika". Přišel-li řidič třeba kvůli požití alkoholu doma o řidičské oprávnění, nechal si v sousedním státě jednoduše vystavit jiné. Za zemi, kde je velmi snadné takovou "náhradní" legitimaci získat, platí v EU například Česko.
"V každém členském státě by měl v budoucnu existovat pouze jeden jediný úřad, který bude průkazy vydávat a disponovat veškerými informacemi o nich," vysvětlil Grosch. Jednotlivé národní úřady si pak mezi sebou informace vymění, čímž okamžitě odhalí případné podvodníky.
Čipy pak mají výrazně usnadnit práci policistům. "Pokud se pro ně členská země unie rozhodne - rozhodnutí totiž bude v tomto případě na ní, bude v nich uložen například digitální podpis držitele průkazu, aktuální fotografie nebo informace o jeho platnosti," upřesnil člen parlamentního výboru pro dopravu Petr Duchoň.
"Dnes je v Evropě tolik řidičáků, že se v nich málokterý policista vyzná," myslí si i další český europoslanec Tomáš Zatloukal. "Stačí podívat se, kolik druhů máme my v Česku."
Zatímco Zatloukal přijetí příslušné směrnice jednoznačně podporuje, Duchoň upozorňuje, že nová norma má i řadu nedostatků.
"Je pravda, že současná právní úprava je nevyhovující a původně dokonce bránila svobodě pohybu osob. Po přestěhování do jiné členské země si totiž řidič musel do roka vyměnit průkaz za jiný, vydaný v jeho novém bydlišti, o čemž většinou vůbec nevěděl," přiznává europoslanec za ODS.
"Tak rozsáhlá výměna průkazů, která zasáhne šedesát procent dospělých obyvatel EU, však bude administrativně velmi náročná," upozorňuje Duchoň. "Data soustředěná v jediné centrále se navíc dají zneužít."
České Ministerstvo dopravy se však žádných takových potíží nebojí. "Návrh plošné výměny pro Česko nepředstavuje zásadní problém, neboť i náš právní řád počítá s tím, že se budou starší vzory řidičských průkazů vyměňovat za nové," odpověděla na dotaz HN mluvčí Marcela Švejnohová.
Řidičáky, které se v Česku vydávají od 1. května 2004, kdy země vstoupila do unie, už navíc podle ní navrhované směrnici vyhovují. "Žádný nový vzor se v zásadě nezavádí," tvrdí mluvčí. "Naše nové řidičské průkazy mají formát kreditní karty a jsou připraveny i pro zavedení mikročipu."

Jednotný evropský řidičský průkaz

Jaké bude mít výhody?
Průkaz připomínající kreditní kartu má nahradit celkem 110 různých typů legitimací, které momentálně existují v členských státech unie. Měl by mít i čip, v němž budou uložena všechna důležitá, aktuální data. Omezí podvody.
Co mluví proti němu?
Hrozí, že se data v čipech budou zneužívat. Výměna zřejmě bude administrativně, a tudíž i finančně náročná. V zemích unie navíc platí různé předpisy, které nebude snadné sjednotit. Někde dnes mohou řidičák dostat už sedmnáctiletí.